2020-oppgjøret i havn
Det måtte mekling til for å lande tariffrevisjonen av Funksjonæravtalen mellom Negotia og NHO. Klokken fem på morgenen 16. februar kom partene til enighet, etter en lang natt hos Riksmekleren.
Oppgjøret gikk til mekling etter at forhandlingene ble brutt i fjor høst. I meklingen sto partene lenge langt fra hverandre, og det led langt ut på morgenkvisten etter den offisielle fristens utløp før partene kunne signere enighetsprotokoll.
– Vi er veldig fornøyd med å ha funnet en løsning for våre medlemmer på Funksjonæravtalen, som er vår største tariffavtale. Og særlig er vi fornøyd med at de lokale partene i Røde Kors fant en lokal løsning på sine pensjonsutfordringer, sier forbundsleder Monica A Paulsen.
Kunstig intelligens
Negotia fikk gjennomslag for at kunstig intelligens fortjener et økt fokus i avtalen. Beslutnings- og styringsprosesser vil i økende grad være støttet av systemer med innslag av kunstig intelligens. Det må sikres at denne utviklingen skjer på en ansvarlig måte, slik at beslutninger og anbefalinger er rettferdige, ikke-diskriminerende og transparente.
Forhandlingsleder Thea Wessel Jørgensen understreker betydningen av tillitsvalgtes rolle knyttet til utviklingen av kunstig intelligens.
– Under koronaen har dette blitt ytterligere aktualisert. Det må være klare ansvarsforhold og hensynet til arbeidstakeres personverninteresser må ivaretas i utviklingsprosessene. Tillitsvalgte har en særlig viktig rolle i dette arbeidet, og den nye avtaleteksten sier at partene i fellesskap skal søke å iverksette hensiktsmessige tiltak. Vi ser at for eksempel virksomhetenes rekruttering har endret seg, ved at flere bruker programmer til å sile søknader og cv-er i ansettelsesprosesser. Derfor var dette en viktig seier for Negotia, sier Jørgensen.
Utvalgsarbeid
Begge partene hadde mange krav inn i meklingen. For å kunne finne gode løsninger i ro og mak, ble det enighet om å nedsette to utvalgsarbeid i tariffperioden. Det ene utvalget skal se på kompetanseutvikling på bedriftsnivå, mens det andre skal jobbe med tekstlige endringer i avtalen og minstelønnssatsene i callsenterbilaget.
Det ble i tillegg oppnådd enighet om følgende:
Matpengesatsen endres til 90 kroner.
Arbeidsgiver har ikke adgang til å forskjellsbehandle arbeidstakere i bedrifter når det gjelder forskuttering av sykepenger.
Partene avventer resultatet av det pågående arbeidet om hjemmekontor og tar dette opp igjen i neste tariffrevisjon.