Organisasjon

Negotia med ny visuell profil

For første gang på mange år har Negotia gjennomført en total makeover av profil og grafisk uttrykk. Ny logo, nye farger og nye designelementer rulles ut i disse dager.

Tekst og foto:
Terje Bergersen

Ta oppmerksomhet . – Den grafiske profilen gir et sett av virkemidler som skal få Negotia til å stå fram i et landskap hvor mange slåss om oppmerksomheten. Viktoria Fladby (t.v.), leder for marked og kommunikasjon i Negotia og Ann Elin Hvidsten, partner i byrået Boldt.

Nøkkelpersoner i administrasjonen har sammen med byrået Boldt drevet en bred utviklingsprosess det siste halvåret. Den som har frontet prosjektet er Viktoria Fladby, leder for marked og kommunikasjon i Negotia.

Tydelighet først

– Målet har vært å skape et tidsriktig uttrykk med en visuell profil som kommuniserer godt og helhetlig. Underveis har vi kjørt tester mot både tillitsvalgte, Negotia Ung, medlemmer og ansatte, som hjelp til å ta de rette valgene, sier Fladby.

Hun framhever tydelighet som det viktigste stikkordet for det nye uttrykket:

– Det visuelle setter i gang sanseapparatet vårt. Logoen, fargene og de andre elementene legger igjen et avtrykk, som skaper en oppfatning av hvem vi er. At Negotia framstår som tydelig og klar i alle sammenhenger har vært en ledetråd i utviklingen av det nye designet.

Stå fram i mengden

Ann Elin Hvidsten i byrået Boldt understreker at den grafiske profilen skal bidra til å fronte Negotias verdier.

– Profilen gir et sett av virkemidler som skal få Negotia til å stå fram i et landskap hvor mange slåss om oppmerksomheten. Samtidig skal det gå en lenke mellom beskrevne målsettinger og det grafiske uttrykket. Og denne koblingen skal helst være lett å oppfatte.

I tillegg til tydelighet framhever hun det enkle som en vesentlig faktor:

– Fargene som er valgt er klare og sterke, og designelementene er holdt i en enkel form. Samlet mener vi at de formidler et moderne uttrykk. Sjekkpunktene gjennom prosessen, ikke minst testene mot de unge medlemmene, gir oss trygghet for at valgene som er tatt er gode, sier Hvidsten.

«Logoen, fargene og de andre elementene legger igjen et avtrykk, som skaper en oppfatning av hvem vi er.»

Viser deg veien

Negotia har spreke målsettinger om medlemsvekst og innflytelse i arbeidslivet. Den vedtatte visjonen er å være i front og vise vei til en bedre arbeidshverdag. Lederen for markeds- og kommunikasjonsavdelingen i Negotia sier at den grafiske profilen er en viktig støtte i dette arbeidet.

– Den signaliserer identiteten vår og gir oss effektive kommunikasjonsverktøy. Vi gleder oss til å jobbe med dette i tiden framover.

Når dette skrives er den nye profilen allerede lansert på nettside og andre flater, og de første tilbakemeldingene er kommet.

– Responsen har vært veldig god. Nå i første omgang gjelder det å forankre det nye uttrykket internt, og så venter arbeid med profilering utad. Dette blir moro, sier Viktoria Fladby.

Se Negotias nye designmal.