Industri og velvære
I kantina til Freia sjokoladefabrikk i Oslo henger tolv store Munch-malerier. Og parken rett utenfor er full av skulpturer. Fordi ansatte som kan omgi seg med noe vakkert, føler seg verdsatt og gjør en bedre jobb.
Det var filosofien da anlegget på Rodeløkka i Oslo ble bygget for om lag 100 år siden. Sprunget ut av grunnlegger Johan Throne Holsts teori om sammenhengen mellom trivsel og arbeidsinnsats. En ide som ifølge Freias egne folk har virket etter hensikten i alle år, og gjør det den dag i dag.
Hvor mye Munchs malerier i Freiasalen er verdt, er det ingen som vet. For både bygningen og parken er fredet av Riksantikvaren.
– En arbeidsplass du blir glad i
Ved denne norske sjokoladeprodusenten med fabrikk midt i hovedstadens sentrum, har Negotia en sterk bedriftsklubb med hovedvekt på salgsansatte. Tillitsvalgt Janina Aurstad roser bedriftskulturen.
– Jeg har kollegaer som har vært her i 30-40 år og mer. Dette er en arbeidsplass hvor folk generelt trives og behandles ordentlig, og som man blir glad i. Når det gjelder lønnsforhandlinger og sånne ting, er det sikkert ikke så annerledes på Freia enn på andre bedrifter. Men det er noe med helheten og fokuset på menneskene, sier Aurstad.
Kjent og smakelig
På et bedriftsbesøk seint i april fikk representanter fra Negotia og YS en innføring i Freia-fabrikkens historie. Her snakker vi kjente og smakelige merkevarer som har tålt tidens tann bemerkelsesverdig godt. En stayerkraft som også gjelder fabrikkens plassering; det er rett og slett helt uvanlig med en produksjonsbedrift i full drift midt i Oslo nå til dags.
– Ja, dette er faktisk den eneste fabrikken innenfor Ring 2 i Oslo i dag. Her produseres fortsatt alle varene som har Freia-logo på seg. Noen få produkter, blant annet det som selges i taxfree-en, støpes andre steder, men selve sjokolademassen som brukes til disse lager vi også her på Rodeløkka. Og vi bruker forresten kun norsk melk, sier kommunikasjonssjef Øivind Olufsen.
Hva med bærekraften?
Som alle vet er kakao-bønner en hovedingrediens i sjokolade, og produksjonen av denne råvaren er ikke kjent for å foregå under de nobleste forhold rundt i verden. Det samme gjelder palmeolje. Hvilken bærekraftpolitikk har Freia på dette området?
– Vi er veldig opptatt av bærekraft gjennom hele verdikjeden. Mondelez (som eier Freia, red. anm.) har blant annet et eget Cocoa Life-program der vi siden 2012 har brukt 1 milliard dollar på tiltak for å gjøre kakaoproduksjonen mer bærekraftig, bistå i lokalsamfunnene og motvirke barnearbeid.
– Palmeolje bruker vi i svært få av produktene våre, men da kun sertifisert palmeolje som ikke bidrar til avskoging. Fra nyttår trer en ny EU-forordning i kraft som krever at all palmeolje som settes på markedet i EU er avskogingsfri. Det støtter vi fullt ut, sier Øyvind Olufsen.