Verdibærerne
Ansvarlig redaktør
.jpg)
Det fins enkelte ting som ikke kan gjentas for ofte. For Negotia er en av dem at de tillitsvalgte utgjør en stor del av kraften i organisasjonen. Det er de som står i front og kjemper for medlemmenes rettigheter ute i virksomhetene. De er spydspissene som sørger for at idealer og mål omsettes i praktisk handling og resultater – på arbeidsplassene.
Kompetansetilbud rettet mot de tillitsvalgte er en selvfølge for et forbund som Negotia. Alle som er nye i vervet får tilbud om å gå på Kompetanseprogrammet. Dette er et kursopplegg i tre moduler, hvor deltakerne lærer om grunnleggende ting i lovverket som er viktig for arbeidslivet, om rettighetene i tariffavtalene, klubbdrift, forhandlinger og mye annet. Og en viktig del av det hele er egendeltakelse og trening gjennom rollespill, som en opptakt til det virkelige livet «der ute».
Negotia har mange tillitsvalgte og klubbledere med lang erfaring, som sørger for stabilitet og handlekraft på medlemmenes vegne. Mange av dem har også gjennomført noen av fordypningskursene forbundet tilbyr. Likevel er det behov noe mer; et tilbud der de med erfaring kan møtes både for viderekommen læring og erfaringsutveksling med andre.
Da er det hyggelig å kunne presentere – som vi gjør i dette nummeret – de to kandidatene fra Negotia som deltok på topptillitsvalgtprogrammet sesongen 23/24. De er erfarne folk som har gått de fleste kursene og fungert som klubbledere en god stund. Den ene for medlemmene i Nasjonalmuseet og den andre i fergeselskapet Fjord1. Ja, mangfoldet i denne organisasjonen er stort!
Topptillitsvalgtprogrammet er initiert som et felles prosjekt mellom YS-forbundene Negotia, Parat, Delta og Finansforbundet. Gjennomføringen og tilretteleggingen har skjedd i samarbeid med Høyskolen Kristiania, og fullført studium har gitt deltakerne 15 formelle studiepoeng.
Kullet som ble uteksaminert i år, var det andre i rekken. Foreløpig er det ikke planlagt en videreføring av dette tilbudet, men ut fra deltakernes begeistrete omtale, bør en fortsettelse vurderes. Det handler om ivaretakelse av behovene til de kanskje viktigste verdibærerne organisasjonen har.