Håp om mer rettferdig beskatning av firmabil
Stortinget vedtok i juni at det skal foretas en gjennomgang av reglene for beskatning av firmabil. – En veldig god nyhet for alle oss som er avhengig av bil i jobben, sier Negotia-tillitsvalgt Espen Bendiksen.
.jpg)
VIL HA FORNUFTIGE REGLER. – Jeg håper virkelig at gjennomgangen av firmabilbeskatningen fører til mer fornuftige regler og skattelette som monner, sier selger og tillitsvalgt Espen Bendiksen.
Foto: Terje Bergersen
Negotia har jobbet med firmabilbeskatningen i lang tid. Det er store urettferdigheter i disse utdaterte reglene, som slår særlig negativt ut for dem som har valgt elbil.
– Skatter for en fordel de ikke får
– Beskatningen for dem som har firmabil er ment å dekke fordelen man får ved tilgang på bil og drivstoff, men for elbiler er drivstoffet langt billigere enn hva det har vært for biler med forbrenningsmotor. Likevel skattes våre medlemmer som om de får dyrt fossilt drivstoff dekket. Resultatet er dermed at vanlige arbeidstakere må skatte for en fordel de ikke får.
Dette sier Negotias forbundsleder Eirik Bornø.
Sammen med representanter for Elbilforeningen, og Norsk Bilbransjeforbund var Bornø i våres på lobbyrunde på Stortinget om denne saken som er så viktig for mange av medlemmene. Nå har innsatsen gitt resultater, for 20. juni vedtok Stortinget å be regjeringen foreta en gjennomgang av firmabilbeskatningen.
– Vi forventer at skattleggingen blir mer rettferdig etter denne gjennomgangen. Dette betyr mye for våre medlemmer som kjører mye i jobben. En riktigere skattlegging kommer til å merkes godt på lommeboka, sier Eirik Bornø.
Håper på skattelette som monner
Negotia-medlem Espen Bendiksen er selger og tillitsvalgt i bedriften Grilstad, og har bilen mer eller mindre som arbeidsplass. Han er svært glad for at myndighetene nå skal se nærmere på firmabilbeskatningen.
– Dette er en veldig urettferdig beskatning for oss som bruker bil i jobben hver dag – hele dagen. Personlig betaler jeg rundt 55 000 kroner i året i skatt fordi jeg har firmabil. Reglene er utdatert og ikke tilpasset den moderne bilparken som nå mer og mer består av elbiler, som jeg også selv kjører. Jeg håper virkelig at gjennomgangen fører til mer fornuftige regler og skattelette som monner.
– Jeg må berømme innsatsen Negotia har lagt ned for at det skal skje noe i denne saken. Det viser at det er viktig å ha et forbund i ryggen, sier Espen Bendiksen.
Kraftig overbeskatning
.jpg)
HAR REGNET PÅ FIRMABILSKATTEN. Seniorrådgiver Sveinung Kvalø i Elbilforeningen er glad for at staten nå skal gjennomgå skatten, og har troen på endringer.
Foto: Aksel Jermstad/elbil.no
Som nevnt har Negotia jobbet tett med blant annet Elbilforeningen for å få politikerne til å rette søkelyset mot firmabilbeskatningen. De kaller beskatningen utdatert, og har regnet på firmabilene til 98 av sine medlemmer. I en sak på Elbilforeningen. no utdypes dette som følger:
– Elbilene vi har regnet på har i gjennomsnitt fått en fordelsbeskatning på 156 000 kroner for 2023 med statens sjablong-formel, forteller Sveinung Kvalø, seniorrådgiver i Elbilforeningen.
Han forteller at Elbilforeningen deretter har beregnet hva reell fordel av firmabilene er, basert på Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) kostnadsanslag for bilhold. Da er gjennomsnittet bare 91 400 kroner per firmabil.
Beregningen viser altså en overbeskatning på hele 71 prosent.
– Elbilistene har i gjennomsnitt betalt om lag 25 000 kroner for mye i skatt, men det er store variasjoner og enkelte er overbeskattet med opptil 60 000 kroner, sier Kvalø og legger til:
– Dagens fordelsbeskatning er utdatert og fører til overbeskatning. Vanlige arbeidstakere skatter i dag for en fordel de ikke får.
Finansdepartementet får ansvaret?
Det var Fremskrittspartiets representant Morten Stordalen som fremmet forslag på Stortinget, som førte til at finanskomiteen la fram en enstemmig innstilling om å be regjeringen «foreta en full gjennomgang av firmabilbeskatningen for å sørge for at regelverket gir riktig fordelsbeskatning i tråd med skattelovens prinsipper».
Innstillingen ble altså stemt over og vedtatt av Stortinget fredag 20. juni. Det er foreløpig ikke sagt når gjennomgangen skal gjøres, men trolig er det det Finansdepartementet som får ansvaret.
– Vi ser fram til at arbeidet med dette kommer i gang snarlig. Det er på tide å få byttet ut de utdaterte reglene med noe som er i tråd med den virkeligheten vi lever i, kommenterer Negotia-leder Eirik Bornø.
«Elbilistene har i gjennomsnitt betalt om lag 25 000 kroner for mye i skatt (…) og enkelte er overbeskattet med opptil 60 000 kroner.»
Sveinung Kvalø, Elbilforeningen