Mønstrene bak mistrivsel på jobb
Jeg er ikke psykolog, men arbeidsrettsadvokat. Jeg er også en arbeidstaker, som deg. Mitt arbeid er å møte mennesker som sliter på jobb. Over tid ser jeg mønstre. Mønstre i saker, på arbeidsplasser, mellom mennesker. Disse mønstrene leder til rådene her.
advokat i Negotia
.jpg)
Foto: AdobeStock
Ikke tro at én ting forårsaker eller kan løse alt
Klienter peker ofte på én leder, hendelse eller situasjon som årsak til mistrivsel. Men sjelden skyldes problemene bare én ting. De vokser gradvis, får forgreininger og bygger seg opp. Løsningen ligger derfor ikke i ett tiltak, men i å se helheten.
Grav dypere enn det første du tror plager deg. Hva i arbeidshverdagen er egentlig kilden? Er det noe du kan påvirke, eller må du tilpasse deg?
Her hjelper emosjonell presisjon. Se på et «Feelings Wheel»-bilde på nettet. Start med en følelse – si «sinne» – og finn mer presise nyanser. Kanskje er du egentlig skuffet, frustrert eller hjelpeløs. Når du vet mer nøyaktig hva du føler, får du også klarere ideer til løsning.
Ta tak i varselsignalene tidlig
Det andre mønsteret er at folk venter med endring for lenge. Mange tar kontakt først når de er sykmeldt og situasjonen har blitt uutholdelig. Da er det tungt å snu. Jeg pleier å si: Hvis de siste to årene har vært sånn – hva tilsier at de neste blir annerledes? Mistrivsel som får gro, forsvinner sjelden av seg selv.
Samtidig er ikke all mistrivsel negativ. Den kan også være utviklende. Men når den blir tung, tom og uutholdelig, må du reagere.
Utbrenthet versus utmattelse.
Utbrenthet kjennes som emosjonell tomhet – likegyldighet til jobb og deg selv. Da bør du spørre om arbeidsplassen passer dine verdier eller personligheten din.
Utmattelse, derimot, er noe annet. Utmattelse handler om å være overveldet. Da trenger du å gjenvinne oversikt. Da hjelper det å skrive ned oppgaver, prioritere, be om hjelp – og sette grenser.
«Grav dypere enn det første du tror plager deg. Hva i arbeidshverdagen er egentlig kilden? Er det noe du kan påvirke, eller må du tilpasse deg?»
Konfliktsøkende adferd
Noen reagerer på mistrivsel med irritasjon og konflikt. Ofte bunner det i et sterkt autonomibehov – et ønske om å bestemme over eget liv. Når du føler deg styrt av noen du ikke respekterer, vekkes motstand.
Hvis du stadig havner i konflikt, stopp opp. Pust. Ingen krangel oppstår av én part alene. Humor hjelper – derfor er The Office (tv-serie), Office Space (film) og Lunch (tegneserie) så gjenkjennelige. Lær deg å le av arbeidslivets absurditeter. Dårlige ledere finnes, men du trenger ikke la dem ødelegge hverdagen.
Når jeg ble stor, skulle jeg bli astronaut
Mange jeg møter virker å egentlig stå i en identitetskrise. De føler seg for gode for jobben, eller på feil sted, men vet ikke hva de heller vil. Tankekjøret vokser, og det blir enklere å legge skylden på jobben.
Jeg ser tre mønstre her:
En jobb kan gjøre deg ulykkelig, men ikke lykkelig. Lykke og mening finnes også utenfor arbeid.
Senk egoet. Det er et privilegium å ha en vanlig jobb som betaler regninger og gir ro.
Vær tålmodig. Mange stresser med å finne meningen med livet eller karrieren. Den utvikler seg over tid. Den perfekte jobben finnes ikke – men en grei jobb, i balanse med livet, gjør det.
Tips
Momenter å tenke over hvis du mistrives
Løsningen ligger ikke i ett tiltak, men i å se helheten
Mistrivsel som får gro, forsvinner sjelden av seg selv
Passer arbeidsplassen dine verdier eller personligheten din?
Humor hjelper. Lær deg å le av arbeidslivets absurditeter
Vær tålmodig. Mange stresser med å finne meningen med livet eller karrieren
Når du går fra passiv mottaker til aktiv aktør i eget arbeidsliv, endres perspektivet
Svaret på hvordan mistrivsel kan løses
Svaret er endring. Endre ståsted – eller endre perspektiv. Bytt jobb, rolle, eller måten du ser situasjonen på. To mennesker kan oppleve samme arbeidsplass helt forskjellig, fordi de tolker inntrykk ulikt.
Jeg spør ofte klienter: Er du på rett sted – med de rette folka for deg? Mange opplever lettelse bare av å begynne å se etter noe nytt. Noen bytter jobb og får det bedre. Andre oppdager at de faktisk trives der de er, fordi de selv tok styring og så at alternativene heller ikke fristet.
Når du går fra passiv mottaker til aktiv aktør i eget arbeidsliv, endres perspektivet. Du får nye inntrykk – og hjernen får bedre råmateriale å bygge trivsel på. Målet er enkelt: å stå et sted – mentalt eller fysisk – der jobben gir mer enn den tar.
.jpg)
Casper Herlofsen, advokat i Negotia