Reportasje
Medlemmer strømmet til

LinkedIn-kurs

– Vi fylte opp tre kurs på kort tid. Det er tydelig at dette er et interessant tilbud for medlemmene, sier Erik Stang Hotvedt.

Tekst og foto:
Terje Bergersen

Fenget. Negotia avdeling Oslo & omegn traff et åpenbart behov da de tilbød medlemmene kurs i bruk av LinkedIn. Fra venstre: Anne Røren Andreassen (kursleder) og Wenche Nitteberg, Anette Light og Erik Stang Hotvedt fra avdelingsstyret.

Nestlederen i forbundets avdeling i Oslo var ansvarlig for de tre LinkedIn-kursene avdelingen arrangerte i høst. Han medgir at det er moro når medlemstilbudene tas i mot med så god respons som i dette tilfellet.

– Vi i Oslo-avdelingen prøver å komme med gode tilbud som supplerer det Negotia sentralt tilbyr. Tidligere har vi hatt bra suksess med temakvelder om blant annet pensjon og andre faglige emner. Men det er sjelden plassene forsvinner så fort som denne gangen. Tre kurs, hvert av dem med 30 deltakere, ble fullbooket nærmest på rekordtid. Det er moro, sier Hotvedt.

LinkedIn-kursene var praktisk lagt opp. Alle deltakerne stilte med egen PC, og hadde fått en liten hjemmelekse å utføre på forhånd. Etter endt kurskveld på fire timers varighet var målet at alle skulle ha klar sin egen personlige profil, eller ha oppgradert den de allerede hadde.

Negotia magasin besøkte det første kurset. Deltakere representerte et variert aldersspenn, med god fordeling av både yngre, middelaldrende og eldre. Noen var ikke på LinkedIn fra før, mens andre deltok for å få tips til å bli mer bevisste på innhold og bruk av den profilen de allerede hadde.

Obligatorisk

Kursleder Anne Røren Andreassen lot det ikke være tvil om at tilstedeværelse på LinkedIn bør være obligatorisk for de fleste i arbeidsfør alder.

– For jobbsøkere er det absolutt nødvendig. I dag er det rett og slett mange stillinger som ikke utlyses. De som ansetter finner ofte kandidater på andre måter, blant annet via LinkedIn. Nettopp derfor er det så viktig at profilen den enkelte lager er presis og søkbar. Men LinkedIn er ikke bare for dem som skal søke jobb. Det er en måte å bygge nettverk på, i arbeidslivssammenheng. Det er en base der din kompetanse og dine resultater er synlig for mange, og omvendt. Dessuten er det mange som sjekker LinkedIn-profilen din før de skal i møte med deg.

Andreassen poengterer at LinkedIn-profilen på mange måter er CV-en din på nett, men med en viktig forskjell fra den vanlige CV-en: At «alle» kan se den – alltid!

– En tradisjonell CV bruker du og spisser i forbindelse med spesifikk jobbsøking. Og den er synlig bare i disse tilfellene for dem som skal vurdere jobbsøknaden din. LinkedIn-profilen din derimot, er synlig for «alle» til enhver tid. Det setter krav til hyppigere oppdatering og at opplysningene som ligger der er litt mer generelle, samtidig som de altså må være velvalgte, sier Andreassen.

Fornøyd. Deltakerne Signe Nylend Ilner og Øystein Bakken synes at kurset innfridde.

Ti avgjørende sekunder

Anne Røren Andreassen driver selskapet «Jegfikkjobben», og er leverandør av Negotias faste tjeneste som gir medlemmene tilgang til gratis kvalitetskontroll av både jobbsøknad og CV-oppsett. Hun terper på noen grunnleggende sannheter som alle på jobbjakt må være klar over.

– CV-en er helt sentral, den leses alltid før søknadsbrevet. Og den må spisses, som betyr at innholdet tilpasses til den jobben du søker. Som rekrutterer bruker jeg i snitt ti sekunder på å lese en CV. Sånn er det bare når du skal gå igjennom bunker med kanskje 50-60 søknader eller enda flere. Er CV-en dårlig satt opp og framstår som diffus, så er du ute. Nådeløst? Ja, men likevel sant. Det er ti sekunder som avgjør om du kommer i betraktning til jobben eller ikke, sier Andreassen, og legger til at man også bør ha bilde på CV-en.

– Ikke for å vise hvor pen eller kjekk du er, men for at den som rekrutterer skal huske deg og kjenne deg igjen.

5 tips til LinkedIn-profilen din

  1. Bruk bilde

    Det er lurt å bruke bilde. Det gjør at de som ser profilen din husker deg bedre og kjenner deg igjen.

  2. Vær bevisst på søkeord

    Bruk ord som beskriver kompetansen din og som er søkbare – for eksempel kundekontakt, forhandlinger, salg, økonomi, prosjektledelse etc.

  3. Beskriv jobb og resultater

    Beskriv jobben du har, hva du er god på og hvilke resultater du har oppnådd. Alle har resultater å vise til!

  4. Legg inn anbefalinger

    Du bør ha tre-fire anbefalinger på profilen din – fra jobber eller for eksempel frivillighetsarbeid. Er du nyutdannet uten mye arbeidserfaring vil anbefaling fra veileder ved studiet også være relevant.

  5. Utvid nettverket

    Å ha mange kontakter er alltid positivt. Over 500 bør være et mål.

Kilde: Jegfikkjobben.no

Kompetanse og resultater

LinkedIn er som Andreassen sier CV-en din på nett. Prinsippene for oppsett og innhold blir derfor mye det samme. Det handler om å være konkret og framheve den faglige kompetansen du har og hvilke resultater du har oppnådd.

– Skriv for eksempel at du kan økonomi og regnskap, forhandlinger, salg eller prosjektledelse. Det er disse søkeordene som er interessante for dem som leter etter gode kandidater når en jobb skal besettes.

Det er også viktig å ha mange kontakter, i den sammenhengen gjelder det å ikke tenke for smått.

– Det viktigste er å ikke være beskjeden. Ikke tenk at folk ikke vil legge deg til som kontakt. Send en henvendelse til alle du kjenner og til dem du på en eller annen måte har vært i kontakt med. Stort sett alle legger deg til, særlig hvis du legger inn en personlig hilsen. Et nettverk med mange kontakter gir deg en bredere flate med tilsvarende større sjanse for at akkurat din profil blir lagt merke til der ute, sier Anne Røren Andreassen.

Lærerikt og nyttig

Magasinet spurte to av deltakerne om opplevelsen av kurset. Begge var fornøyd både med det de fikk ut av de fire kveldstimene og at Negotia-avdelingen stiller med denne typen medlemstilbud.

– Jeg hadde en profil fra før av, men hadde lyst til å lære mer om hvordan jeg kunne gjøre den bedre. Og den forventningen innfridde kurset absolutt. Særlig det med å være presis i beskrivelsen av ferdigheter og oppnådde resultater var nyttig – og at man er bevisst på bruken av søkeord.

Dette sier Øystein Bakken, som til daglig er ansatt i arbeidsgiverorganisasjonen NHOs administrasjon. Han er ikke på direkte jobbjakt for øyeblikket, men er åpen om det skulle dukke opp et aktuelt tilbud.

– Nå har LinkedIn-profilen min fått en solid oppgradering, som jeg tror vil gjøre den til et kraftigere og mer treffsikkert verktøy i presentasjonen av meg som fagperson, sier han.

Signe Nylend Ilner i JobbLearn hadde mye av det samme utgangspunktet som medlemskollega Bakken før kurset.

«I dag er det rett og slett mange stillinger som ikke utlyses. De som ansetter finner ofte kandidater på andre måter, blant annet via LinkedIn.»

Anne Røren Andreassen

– Jeg har hatt profil en stund og var kjent med LinkedIn, men lærte veldig mye nytt på dette kurset. Det hadde en praktisk og fin innfallsvinkel. Fokuset på at man skal være veldig bevisst på hva som legges inn av både opplysninger og søkeord for å bli lagt merke til, var nyttig. Det profilen kan bidra med av faglige impulser i den nåværende jobben, er for meg like viktig som funksjonen den vil ha ved eventuell jobbsøking. De fire timene gikk veldig fort, det var proft og skikkelig, sier Signe Nylend Ilner.

Nestleder Erik Stang Hotvedt i Negotia Oslo & Omegn sier at responsen på kursene har vært så bra at det kan være aktuelt å arrangere flere.

– Dette er jo veldig praktisk og nyttig for den enkelte, så vi vurderer å følge opp på nyåret. Vi er opptatt av at medlemmene skal oppleve at de får noe igjen fra avdelingen de er tilknyttet, og jobber hele tiden med å utvikle nye tilbud. Vi har også sosiale arrangementer – for eksempel sommerfest og medlemsturer. Lokal aktivitet øker kunnskapen og styrker fellesskapet, sier nestlederen.

Praktisk. I løpet av kurset skulle alle sette opp sin egen LinkenIn-profil, eller oppgradere den de hadde fra før – etter kyndig veiledning fra Anne Røren Andreassen.

Medlemsfordel

Negotia har «Jobbsøknad og CV-hjelp» som fast gratis medlemstjeneste. Tjenesten tilbys gjennom firmaet Jegfikkjobben, som har lang erfaring i å hjelpe folk ut i arbeid. Les mer på negotia.no