Reportasje

Full fart for Festspillene

Mens bortimot alle festivaler måtte kaste inn håndkleet og avlyse i fjor, snudde Festspillene i Bergen seg rundt i en fei og rigget til digitale arrangementer. Det ble en suksess. Men tross alt – gleden var stor da det i år kunne rulles ut et opplegg som minnet om normalen.

Tekst:
Terje Bergersen
Foto:
Rune Solheim

Hyggelig effekt . – Vi opplevde faktisk en veldig hyggelig, uventet effekt av det digitale festspillarrangementet i fjor. Folk som før ikke har hatt mulighet for å ta turen til Bergen, fikk se og høre hva vi hadde å by på, sier Negotia-tillitsvalgte Karianne Mjelde og Pål Ferstad-Løland. Her utenfor Bergens storstue, Grieghallen. Årets festspill ble en hybrid med både fysisk publikum og digitale programmer.

– I fjor tror jeg vi gjorde omtrent ett års arbeid på et par vårmåneder. Festspilldirektøren insisterte på å gjennomføre til tross for koronabegrensningene, og inspirerte til en stor snuoperasjon for å lage et heldigitalt opplegg. Det krevde nytenking over hele linjen. Alt måtte omarbeides fra grunnen av, selvfølgelig på det tekniske planet, men også når det gjaldt det kunstneriske innholdet. Artister fra utlandet kunne for eksempel ikke komme. Nye måtte bookes og alt måtte skje veldig fort.

Nye erfaringer

Dette sier Karianne Mjelde, hovedtillitsvalgt og leder for Negotia-klubben ved Festspillene. Når magasinet gjør dette intervjuet har hun og kollegaene nesten ikke tid til å prate, fordi oppstarten på årets festival nærmer seg. Men vi får kilt inn en avtale i all travelheten likevel, og får et interessant innblikk i hvordan den unike kulturinstitusjonen i byen mellom de syv fjell på offensivt vis har manøvrert seg gjennom det krevende året vi har bak oss. Et år som også har gitt har gitt nye erfaringer på den positive siden.

– Vi opplevde faktisk en veldig hyggelig, uventet effekt av det digitale arrangementet i fjor. Opptak og strømming ble gjort åpent tilgjengelig for alle, og det gjorde at vi nådde ut til et mye større publikum enn vanlig. Folk som før ikke har hatt mulighet for å ta turen til Bergen, fikk se og høre hva vi hadde å by på. Mange har ringt og mailet oss og uttrykt stor begeistring. Sånt varmer veldig, sier Mjelde.

En annen ting verdt å merke seg er at Festspillene har klart seg gjennom koronaen uten å permittere ansatte.

– Ja, vi har faktisk klart oss uten å permittere, og det er vi ganske stolte av. Vi er rundt 20 ansatte, og de aller fleste er organisert i Negotia. Som tillitsvalgt opplever jeg det som en stor styrke at vi er en sammensveiset ansattgruppe som brenner for jobbene våre og for Festspillene. Pluss at klubben og ledelsen er bra på bølgelengde. Dette har nok hjulpet oss gjennom koronakrisen.

Ordnete forhold

– Hvor viktig er det er i denne sammenhengen at dere er organisert og har tariffavtale?

– Det har vært viktig for oss både det siste året og over tid. Vi har vært med i Negotia i nesten 20 år, og det har bidratt til trygghet og ryddighet i forholdet til arbeidsgiveren. Opp gjennom årene har vi i fellesskap utviklet hensiktsmessige arbeidstidsordninger, HMS-regelverk og særavtaler som fungerer. At vi har jobbet mye det siste året betyr ikke at vi hopper over disse tingene. Det er ordnete forhold. Selv når man brenner for jobben sin er det også en fare for å brenne seg ut. Det er vi opptatt av at ikke skal skje, sier Karianne Mjelde, som også insisterer på å få med litt skryt av Negotia:

– Vi har i alle år hatt samme rådgiver og kontaktperson i Negotia. Hun heter Synnøve Lohne Knudsen, og jeg vil gjerne at du nevner henne. Det har alltid vært lett å få råd og hjelp, og Synnøve har også besøkt oss flere ganger. Vi er veldig fornøyd med medlemskapet, det har jeg lyst til å si.

Tillitsvalgt Mjelde jobber med økonomi ved Festspillene. Den øvrige staben er fordelt på forskjellige administrative funksjoner, kommunikasjon, prosjektledelse og produksjon.

Største i sitt slag

Festspillene så første gang dagens lys i 1953, og er siden arrangert hvert eneste år. Selv i 2020, som sagt, da det meste ellers var stengt ned. Festspillene regnes som den største og viktigste festivalen i sitt slag både i norsk og skandinavisk målestokk – med musikk, opera, teater og dans som hovedsjangre på plakaten. I år var det oppstart 26. mai og avslutning 9. juni – 15 dager til ende med over 230 arrangementer. Inkludert hele fem urframføringer av musikk og fem urpremierer innen scenekunst. Alt vevd sammen i en god blanding av publikumsarrangementer og digitale programmer.

Hvor foregår alt sammen?

– Vi er heldig stilt med lokaler her i Bergen. Vi har Grieghallen, Håkonshallen og teateret Den Nationale Scene, og mange flotte kirker og utescener. Pluss selvfølgelig komponisthjemmene, sier Karianne Mjelde.

Når det gjelder det sistnevnte, snakker vi om selveste Edvard Griegs Trollhaugen, og om hjemmene til Ole Bull og Harald Sæverud. Alle komponister i særklasse som Bergen by har fostret.

«I fjor tror jeg vi gjorde omtrent ett års arbeid på et par vårmåneder. Det krevde nytenking over hele linjen. Alt måtte omarbeides fra grunnen av.»

Åpning i Spissen

Hjemmekoselig. Produsent og Negotia-medlem Tormod Kleiveland lager stemning med 200 donerte lampeskjermer i Spissen i Grieghallen, sammen med scenograf Lise Christensen. Det var Christensen som fikk ideen med å henge opp skjermer på alle lyspærene som henger i Spissen. – Hvorfor ikke ha det litt hjemmekoselig her? spør hun.

Tett før startskuddet gikk i slutten av mai fikk vi også en prat med produsent og medlem Tormod Kleiveland. Han var akkurat da travelt opptatt med dekorering av hovedfoajé Spissen i Grieghallen, hvor blant andre skuespillerlegende Liv Ullman og trompetiststjerne Tine Thing Helseth om få dager skulle sette sitt preg på åpningsarrangementene.

– Vanligvis holdes åpningen utendørs i byen med mange tusen mennesker til stede. Det går ikke i år. Derfor blir det Spissen inne i Grieghallen med 100 pulikummere, det maksimale tillatte antallet nå. Vi dekorerer med 200 lampeskjermer som folk har gitt til oss, for å skape en lun og hjemmekoselig atmosfære. Senere ut i festivalen skal vi også ha flere sene kveldskonserter her inne, sier Tormod Kleiveland.

Han forteller at det meste har vært annerledes i forberedelsene av årets festspilldager.

– Situasjonen har gjort at mye har vært åpent nær sagt hele tiden. Det har vært mye utskiftninger i programmet underveis, og nødvendige tilpasninger produksjonsmessig på grunn av det. Avgjørelser har måttet tas fort. Det er vi for så vidt vant til fra før også, men i år har det vært helt spesielt. En ny måte å jobbe på, både på godt og vondt. Men nå er det meste spikret og klart for avspark. Vi gleder oss som alltid stort til å komme i gang.

Mot nye høyder?

De kaller det selv en 15 dagers unntakstilstand i byen. Det tror vi på når det altså er snakk om over 230 arrangementer inne og ute på flere enn 30 scener. Grupperingen i fornøyelser, forbindelser og forstyrrelser vekker vår nysgjerrighet og sikkert andres. Den kulturinteresserte leser kan finne ut mer om dette på Festspillenes nettsider. Der finnes også flere opptak fra årets festival.

Når dette magasinet kommer ut, er festen over for denne gang. Men forberedelsene til neste år og enda lenger fram har startet.

– Ser dere fram til at alt blir som normalt igjen?

– Ja, la oss håpe det meste normaliserer seg om ikke lenge. Vi lengter vel alle etter å kunne treffes og omgås som før. Men vi tar jo også med oss det vi har lært i løpet av dette annerledesåret. Det er andre enn meg som står for utviklingsarbeidet hos oss, men jeg tenker at vi har gjort verdifulle erfaringer som kan bidra til å løfte Festspillene i Bergen til nye høyder i årene som kommer, avslutter Karianne Mjelde.

Fakta

Festspillene i Bergen

  • Etablert i 1953 og arrangert hvert år siden.

  • Regnes som Skandinavias største og viktigste festival i sitt slag.

  • Foregår over 15 dager i slutten av mai og begynnelsen av juni.

  • Omfatter sjangrene musikk, opera, teater og dans.

  • Hadde i år fem urframføringer av musikk og fem urpremierer av scenekunst.

  • Over 230 arrangementer på flere enn 30 scener.

  • 20 ansatte – hvorav de fleste er organisert i Negotia.