Kurs og kompetanse

Digitale tider krever digitale løsninger

Hvert år loses rundt 80 tillitsvalgte gjennom Negotias kompetanseprogram. Hva skjer når man ikke kan møtes fysisk lenger?

Tekst og foto:
Terje Bergersen

Kunnskap på nye plattformer. – Vi må tenke nytt og annerledes om læring, og se på hvordan vi kan skape en form for digital samhandling, sier Negotias utviklingssjef Pål Hannevig (t.v.). Lasse Hamre i firmaet Task deltar i utviklingsarbeidet.

Kompetanseprogrammet er selve grunnstammen i Negotias kursportefølje. Her møtes nye og uerfarne tillitsvalgte for å lære om tariffavtaler, forhandlinger, arbeidsrett, klubbdrift med mer. Det vil si kjerneområdene for hva et organisert arbeidsliv og partssamarbeid i bedriftene handler om.

Programmet kjøres over et halvt år. Tre samlinger med hver tre dager, hvor 20 deltakere følger hverandre hele veien. Men slik det ser ut nå mot slutten av 2020, kan det bli lenge til slike fysiske læringsarenaer igjen kan benyttes.

Handlingskompetanse

Lærings- og utviklingsavdelingen i Negotia tok i høst grep og er i ferd med å utvikle et digitalt opplegg som skal være et supplement til det tradisjonelle kompetanseprogrammet. Utviklingssjef Pål Hannevig forteller at de er godt i gang med arbeidet.

– Hva er den viktigste funksjonen til kompetanseprogrammet?

– Programmets formål er å gjøre de tillitsvalgte i stand til å håndtere utfordringene de møter i vervet. Programmet er lagt opp slik at deltakerne får trent på ulike situasjoner; for eksempel drøftingsmøter, lokale lønnsforhandlinger, vanskelige samtaler og arbeid for å skape aktivitet i klubben. Handlingskompetanse er et viktig stikkord for læringen, sier Pål Hannevig.

Han understreker at det er vesentlig for hele organisasjonens styrke at nye medlemsgrupper og tillitsvalgte kommer fort i gang med kompetansebyggingen, og at det naturlig nok er en del utålmodighet «der ute» nå.

– Hvilke reaksjoner er kommet etter kursavlysningene som måtte gjøres forrige halvår og i høst?

– De fleste har uttrykt forståelse for at vi har måttet avlyse, men mange er utålmodige etter å få komme på kurs. Vi har forsøkt å kompensere ved å kjøre en del webinarer, og dette har vært veldig positivt mottatt. En fordel med webinarer er jo at mange flere kan delta, men det kan selvfølgelig ikke konkurrere med ordinære fysiske kurs når det gjelder læringsutbytte.

Tenker nytt og annerledes

Å digitalisere kurs hvor interaksjon og dynamikk mellom mennesker i samme rom er en bærende læringsidé, høres krevende ut.

– Hvilke grep gjør dere for å få det til?

– Det er i høyeste grad krevende. Og det er jo ikke mulig å konvertere alle aktiviteter og øvelser vi gjennomfører på samlingene til et digitalt format. Derfor må vi tenke nytt og annerledes om læring, og se på hvordan vi kan skape en form for digital samhandling, der deltakerne opplever å kunne jobbe sammen om oppgaver og utfordringer de skal løse.

– Et av grepene er å lage digitalt innhold i en læringsplattform, slik at deltakerne får tilgang til ulike læringsressurser underveis. Dette kan være filmer og presentasjoner, quizer, deling av refleksjoner både skriftlig muntlig, opprettelse av diskusjonsrom, og liknende. Her må vi prøve og feile, for å skaffe oss erfaringer med hva som fungerer, sier Pål Hannevig.

Gode erfaringer så langt

I tillegg til de nevnte webinarene har Negotia også gjennomført noen få digitale kurs i tiden etter at koronaen slo inn. Temaene som er prøvd ut er konflikthåndtering og presentasjonsteknikk.

– Hva forteller erfaringene med det digitale kursformatet oss så langt?

– Vi er positivt overrasket over hvor bra det faktisk kan fungere. Mange er etter hvert godt kjent med digitale plattformer som Zoom og Teams, og behersker dette formatet. Påmeldingen har vært litt lavere enn vanlig på de kursene vi har kjørt digitalt til nå, men til gjengjeld har deltakerne vært svært aktive underveis.

Utviklingssjefen har også inntrykk av at mange setter pris på å kunne delta på kurs uten å måtte reise bort fra hjem og familie:

– Mange har det travelt på hjemmebane, og sånn sett gir det digitale en fordel. Samtidig må vi regne med at ønsket om møtes fysisk blir økende jo lenger denne situasjonen fortsetter. Antakelig vil det resultere i rekordmange kurspåmeldinger når vi igjen åpner for fysiske samlinger.

Forventer stor interesse

– Hvordan tror dere interessen for å delta på en digital utgave av kompetanseprogrammet vil bli?

– Det er veldig mange nye tillitsvalgte som i trekvart år har ventet på å komme på kurs, så vi forventer at interessen blir stor. En ytterligere fordel med en digital versjon av programmet er at det kan gjennomføres oftere enn de fysiske samlingene, slik at enda flere kan delta.

– Når kan tillitsvalgte vente å få tilbudet?

– Ambisjonen er å lansere dette fra første kvartal 2021. Nå mot slutten av året kjører vi testkurs i tre varianter, for å finne den beste gjennomføringsformen på det digitale formatet, sier utviklingssjef Pål Hannevig.

Følg med på negotia.no for annonsering av de nye kurstilbudene.

Tester ut gjennomføringsform

Negotia gjennomfører for tiden (november/desember) tre testkurs i digitalt format. Gjennomføringsformen på hvert av dem legges opp litt forskjellig, mens innholdet i utgangspunktet er likt. Hensikten er å få erfaring med hvilke metoder som fungerer best, og videreføre dette når kompetanseprogrammet lanseres digitalt i 2021.