Kompetanse

Fem med fagbrev

Fem av 60 ansatte i Coca-Cola, som i løpet av 2021 har tatt fagbrev i salgsfaget.

Marie Dystland (26)

Salgskonsulent, innesalg på Horeca-markedet (hotell, restaurant og kafe). Vært ansatt i ca. to år.

– Å ta fagbrev så jeg på som en fin mulighet til egen utvikling. Man blir aldri utlært innen salg. Pensum var dessuten ganske bredt lagt opp; forskjellige former for salg, generell markedsføring, kommunikasjon og annet.

– Gjennomføringen gikk fint. Det var undervisning en dag i uken på Teams, og i tillegg selvstudium. Avsluttende eksamen foregikk fysisk på en videregående skole i nærheten.

– Det er fint å få dokumentert kunnskapen. Jeg tenker at jeg får god bruk for det jeg har lært gjennom å ta fagbrev, både i min nåværende jobb og med tanke på utvikling. Det gir også grunnlag for bedre forståelse av helheten i bedriften.

Lene Gustavsen (42

Salgskonsulent, brus og kaffeavtaler mot bedriftsmarkedet. Vært ansatt i 10 år.

– Har vurdert fagbrev tidligere, men terskelen var høy, da man skal gjennomføre det ved siden av jobb og få det til å passe inn i livssituasjonen. Det var mye interessant og nytt å lære. Veldig fint å få dette gratis, og at vi kunne bruke en del av arbeidstiden.

– Gjennomføringen gikk greit, men det var ganske krevende. Man må jobbe med stoffet. Det var forelesninger hver tirsdag fra januar til juni. Jeg fikk etter hvert gode arbeidsrutiner for kvelder og helger.

- Den økte kunnskapen gjør at jeg nå ser mye mer av hva som ligger bak bedriftens markedsføringsarbeid og strategi. Det gir også mer trygghet og selvtillit i jobben jeg gjør til daglig. Jeg er veldig fornøyd med at jeg fikk denne muligheten og fornøyd med at jeg gjennomførte.

Espen Kjelle (48)

Salgskonsulent, utesalg på Horeca-markedet. Vært ansatt siden 2008 (med et opphold fra 2017 til 2019).

– Jeg er opprinnelig utdannet pølsemaker, og hadde ikke noen formell utdannelse på det jeg jobber med. Dette var en fin mulighet for meg til å dokumentere kompetanse. Må også si at Coca-Cola har vært rause som har latt oss bruke betalt arbeidstid.

– Undervisningen har gjort meg mer bevisst på hva jeg kan og i tillegg gitt kunnskap på nye områder. Har ikke gått på skole siden 1992, så det var uvant i starten. Måtte lære å legge bort mobilen helt. Savnet det fysiske klasserommet litt, med mingling i pausene. Men det var likevel et fantastisk bra opplegg, og en knallgod lærer.

– Vi har lært mye om hvilke funksjoner en bedrift består av, som jeg ikke har tenkt like mye over før. Dette er nyttig i jobben. Jeg tror fagbrevet vil gjøre meg bedre, både til å lande nye avtaler og beholde gamle.

Ibrahim Ahmed Mohamed (38)

Salgskonsulent, utesalg dagligvare. Vært ansatt i 10 år.

– Jeg er egentlig utdannet murer, men har for det meste jobbet med salg. Jeg vil gjerne utvikle meg, og det blir også mer og mer viktig med papirer og dokumentasjon på den kunnskapen man har. Derfor ville jeg ta fagbrevet når vi fikk sjansen.

– Til å begynne med syntes jeg det var vanskelig å være på skolebenken igjen, særlig fordi alt foregikk digitalt. Men vi kollegene hjalp hverandre. Læreren var også tilgjengelig utenfor undervisningstiden, og det benyttet jeg meg av et par ganger.

– Kunnskapen gjennom fagbrevet gjør at jeg kan kommunisere enda bedre med kundene. Jeg stortrives i Coca-Cola, og det er moro at bedriften satser på de ansatte. Det gjør meg motivert – også til å ta mer utdanning.

Tine Gråhns (31)

Salgskonsulent, utesalg dagligvare. Vært ansatt i 4 år.

– Med barn hjemme og en travel hverdag skal det litt til å kaste seg ut i en skolesituasjon igjen. Men den gode tilretteleggingen pushet meg til å satse på denne fagbrevutdanningen. Det angrer jeg ikke på nå.

– Jeg hadde nok litt angst i begynnelsen for hvordan det skulle gå, men det forsvant fort. Det var veldig mye interessant å lære. Har jobbet med salg i alle år, så noe av stoffet var kjent. Men det var mye nytt også, og veldig inspirerende lærer og undervisning.

– Kunnskapen har gitt meg en bredere forståelse av hva som ligger bak salgsarbeidet og markedsføringen i bedriften. Det gjør også at jeg kan kommunisere enda bedre med kundene. Jeg opplever at Coca-Cola satser på oss ansatte, og kan godt tenke meg å ta mer etterutdanning.