Jobben min

Selger tradisjon og glede

Negotia-medlemmer forteller med egne ord
om jobben og arbeidsplassen sin

Foto: Terje Bergersen

HVEM: Jan Bjørnar Jansson

HVA: Salgskonsulent

HVOR: Mondelez Norge (Freia)

Da jeg begynte i jobben som selger i Freia var jeg bare 20. Rett fra videregående pluss et mellomår i Garden, og så ut i arbeidslivet. Jeg trivdes veldig godt fra dag én og har gjort det hele tida etter. 39 år har det faktisk blitt nå.

Du finner mange Freia-produkter i en dagligvarebutikk, men for de fleste er det nok god sjokolade som assosieres mest med navnet. Det er kjente, kjære merkevarer som har stått seg gjennom generasjoner, og som nærmest sitter litt i folkesjela, vil jeg si. Vi har et gammelt slagord som sier at «sjokolade skaper glede», og det tror jeg mange kan nikke bekreftende til. Jeg er stolt på vegne av bedriften og produktene.

I jobben som selger må du være glad i mennesker. Det handler om å bygge relasjoner og skape tillit til kundene. Jobben har forandra seg en del opp gjennom åra. Før tok vi selgere opp bestillinger direkte ute i butikkene, mens nå er dette i stor grad overtatt av det som kalles automatisk vareflyt hvor kjedenes bestillinger gjennom året er lagt inn i et system. Likevel bruker jeg fortsatt minst 90 prosent av arbeidstida på veien, ute i butikkene. Jeg har ikke noe kontor å gå til, så bilen er rullerende arbeidsplass. Det blir litt hjemmekontor innimellom, men ikke mye.

Det er ofte ekstra arbeid og tilpasninger som gjøres i forbindelse med kampanjer og sesongvariasjon, jeg diskuterer plakatering og eksponering med kundene og finner løsninger i butikkene. Området mitt nå er nedre del av Østfold fylke; i og rundt Sarpsborg, Fredrikstad og Halden. Tidligere har jeg hatt ansvaret for Oslo og områdene rundt.

Vi er vel nærmere 40 selgere totalt i Freia, og til sammen dekker vi absolutt hele landet fra sør til nord. Så å si alle er med i Negotia. Jeg har vært medlem siden klubben ble starta tidlig på 90-tallet, og synes det er fint å være med i et fellesskap som kan stille opp hvis det trengs. Vi har også et veldig godt kollegialt forhold. Vi møtes alle sammen på samling i Oslo to ganger i året, og ellers går det i Teams-møter.

Jeg nevnte det menneskelige, som jeg mener er en viktig faktor for å lykkes i selgeryrket. Vi som har denne typen jobb har vel ord på oss for å ha snakketøyet i orden, men jeg vil si at det er minst like viktig å lytte. Vi blir gjerne godt kjent med folkene vi møter i butikkene, og når relasjonene er gode er det lettere å komme fram til ting sammen.

Denne jobben er veldig resultatorientert, vi blir målt på det vi leverer. Sjøl var jeg som sagt bare 20 da jeg starta og hadde ikke noen spesiell utdanning for dette, men yrket passa rett og slett for meg. Blant de yngre kollegaene mine er det flere som har utdanning innen markedsføring. Dette har blitt mer vanlig med åra. Mange av oss har lang fartstid i bedriften, og det viser jo at Freia er et bra sted å jobbe. Jeg er 59 år nå, men har fortsatt stor glede av jobben min. Det å lykkes for egen del og være del av et fellesskap som får det til, gir ekstra boost og energi til å stå på videre.

(Fortalt til redaksjonen)