Jobben min

Vinsjer, styremaskiner og ror

Negotia-medlemmer forteller med egne ord om jobben og arbeidsplassen sin.

Foto: Marianne Myrset

Hvem: Tonje Berge Honningdal
Hva: Global Customer Support, Aftermarket Sales – Norway & Island
Hvor: Kongsberg Maritime Brattvåg

Det morsomste med denne jobben er å løse kundenes utfordringer. Når en kunde for eksempel er stressa fordi deler til en båt skulle vært skiftet ut helst i går, er det min oppgave å beholde roen og finne den beste løsningen. Og når saken er fikset og en takknemlig melding dropper inn i mailboksen, da er det en god følelse.

Jeg har jobbet her i 10 år som reservedelselger. Bedriften het Rolls Royce Marine fram til 2018, da den ble kjøpt opp av Kongsberggruppen. Nå tilhører vi divisjonen Kongsberg Maritime AS, en global teknologibedrift som er verdensledende innen sitt fagfelt. Vi produserer og leverer utstyr til hav-relatert virksomhet over hele verden. Dekksmaskineri, seismikk, navigasjon og automasjon er noen av områdene vi dekker. Det går alt fra fiskesjarker til forvarsfartøyer og offshorebåter rundt på verdenshavene med teknologisk utstyr levert av oss.

Som reservedelselger i denne bransjen handler arbeidsdagen om for eksempel vinsjer, styremaskiner og ror. Ganske nylig gikk jeg over til en ny stilling med mer globalt ansvar innen «sales support». I Norge er vi tre kollegaer som jobber med dette. Jeg sitter her i Brattvåg, mens de to andre jobber ved lokasjonene i Bergen og Ulsteinvik. Vi har kunder i Norge og Island som vårt område. Kollegaer i andre land følger opp andre geografiske områder.

En typisk oppgave for meg i denne jobben er planlegging i forbindelse med at båter skal i dokk for vedlikehold. Da er spørsmålet hva som trengs av oppgradering og utskifting av utstyr som Kongsberg Maritime har levert. Vi setter kundens behov i fokus. Det betyr at vi skal gi dem det de trenger og ikke være opptatt av å selge dem noe de strengt tatt ikke har behov for. At kunden er fornøyd betyr alt.

Du trenger ikke en spesifikk utdanning for å ha denne jobben. Selv har jeg bachelor i eksportmarkedsføring fra høyskolen i Ålesund, som nå heter NTNU. Jeg opplever at utdanningen min har vært til nytte for meg i jobben, men vet at kollegaer i samme type jobb har annen bakgrunn. Men du må like at det skjer mye samtidig, og være glad i å være i kontakt med folk. Og for å ha sagt det; arbeidsspråket vårt er engelsk, så det må man beherske godt.

Her i Norge er det bare jeg og de to nevnte kollegaene som tilhører samme team. Vi har en nederlandsk sjef, som har ansvaret for Europa. Men jeg er selvfølgelig også en integrert del av det administrative miljøet her i Brattvåg. Vi har det sosialt og fint sammen i tillegg til det faglige. Nå satser vi på å få til et ordentlig julebord, og det skal bli hyggelig.

Etter mye hjemmekontor det siste halvannet året, har jeg i høst stort sett vært på kontoret hver dag. Sånn er det for de fleste andre her også. Vi har lært mye om kommunikasjon på nye måter i den situasjonen vi forhåpentlig har lagt bak oss, men det er mye morsommere å møte folk enn bare å sitte på hjemmekontor. Med tida håper jeg det også kan bli litt reising og kundebesøk utenlands. Det kunne vært moro.

Jeg har trivdes veldig godt i jobben som reservedelselger, og så langt virker den nye rollen veldig spennende. Det er egentlig ganske tilfeldig at dette ble min arbeidskarriere, for med utdanningen eksportmarkedsfører kunne jeg slått inn på mye annet også. Men, jeg synes jeg traff bra, og det er jeg glad for.

Fortalt til redaksjonen