Leder

Tre gode grunner

Terje Bergersen

Ansvarlig redaktør

I denne utgaven av Negotia magasin kan du blant annet lese om tre forskjellige aspekter ved det å være organisert i arbeidslivet. Kall det gjerne tre gode grunner.

Grunn nummer 1: Individuell bistand hvis det oppstår noe i arbeidssituasjonen. Hovedsaken i dette nummeret handler om et medlem som fikk oppsigelse på grunn av nedbemanning. Han sier rett ut at han ikke ville fått jobben tilbake uten bistanden fra Negotia. Medlemmer betaler den månedlige kontingenten til forbundet. Hjelpen som ytes, selv om det i dette tilfellet ble tatt ut stevning, koster ingen ting utover det.

Grunn nummer to: Muligheten for innflytelse på din og kollegaenes arbeidssituasjon. Når en gruppe ansatte organiserer seg, er det en grunn til det. Ofte handler det om et ønske om innflytelse. Det er dette tariffavtalene er designet for. Retten til informasjon, drøftinger og forhandlinger med arbeidsgiveren er hjemlet der. For å oppnå innflytelse trengs det aktivitet i medlemsgruppene. I et intervju med representanter for tre fagområder i Negotias administrasjon, gis det innblikk i det viktige arbeidet med å følge opp den lokale aktiviteten i organisasjonen.

Grunn nummer tre: Det organiserte arbeidslivets betydning for balanse og utvikling i arbeidsliv og samfunn. Ferie, sykelønn, arbeidstid, oppsigelsesvern, helse, miljø og sikkerhet … Hvordan vi har det i arbeidslivet i dag er et resultat av at organiserte ansatte har gått foran og tatt kampene. Nå snakker vi ofte om det verdifulle trepartssamarbeidet mellom arbeidslivets parter og myndighetene her i Norge. I svært mange andre land er det en lang vei å gå for å komme dit. Rapporten fra kongressen til fagforeningssammenslutningen UNI Global Union i sommer, sier litt om det. Å stille solidarisk opp for hverandre, også på tvers av landegrensene, er en del av fagbevegelsens oppgave.

Organisasjonsgraden blant arbeidstakere faller sterkt i mange land. Den går også sakte tilbake i Norge. Arbeidstakerorganisasjonene leter etter gode måter å nå fram med budskapet på. Enkelt er det selvsagt ikke. Men det handler også om å ikke gjøre det for komplisert.