Leder

Bedriften som læringsarena

Terje Bergersen

Ansvarlig redaktør

Hovedsaken i dette nummeret av Negotia magasin handler om påfyll og dokumentasjon av kompetanse. Selv om tariffavtalene definerer ansiennitet som et kriterium som skal telle positivt for den ansatte ved omstillinger, er det slett ikke alltid virksomhetene tar tilstrekkelig hensyn til dette.

Da er det viktig å ha tillitsvalgte som stiller opp, slik Øyvin Lyche Stray peker på i artikkelen om da den tidligere arbeidsgiveren hans nedbemannet, og han fikk oppsigelse. Like viktig er det å ta grep selv – og sørge for at man har den rette kompetansen å vise til – slik Stray gjorde. Det reddet faktisk jobben hans!

Vi har lenge brakt mye stoff om temaet kompetanse. Det er fordi det er så aktuelt og viktig. Ikke minst er det viktig å få på plass systemer som kan dokumentere ansattes realkompetanse på en rettferdig måte. Negotia har nedfelt i sine planverk at arbeidsplassen er en viktig læringsarena, hvor det må legges til rette for utvikling av kompetanse. Og – at det må etableres et helhetlig nasjonalt system for verdsetting av realkompetanse.

Negotia får hele tiden tilførsel av nye medlemsgrupper. Når tariffavtalen er kommet på plass er spørsmålet hvordan en nystartet klubb skal få i gang et godt partssamarbeid på arbeidsplassen sin. God dialog med ledelsen, drøftinger, forhandlinger, innflytelse og medbestemmelse. Dette er sentrale verdier knyttet til det å være organisert.

Et godt råd til alle nye er å melde seg på Negotias kompetanseprogram for tillitsvalgte så snart som mulig. Forbundet anbefaler gjerne at flere fra samme klubb drar sammen.

Denne gangen kan du lese om klubben i den tradisjonsrike bedriften Høiax. Her har dyktige tillitsvalgte kommet godt i gang med klubbarbeidet på kort tid. Det finns ingen enkle snarveier, mens det finns muligheter hvis man jobber systematisk og målrettet for å få rettighetene i avtaleverket til å «virke». Bedriften er en læringsarena også i denne sammenhengen.