Artikkel

Tilfredse medlemmer tross nok et turbulent arbeidsår

Også i år har Negotia gjennomført en spørreundersøkelse hvor alle yrkesaktive medlemmer er invitert til å fortelle hvor fornøyd eller misfornøyd de er med medlemskapet.

Rune Aale-Hansen

Generalsekretær i Negotia

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Undersøkelsen har vært gjennomført siden 2012 med noen justeringer underveis. Nå har vi etter hvert godt grunnlag for å se utviklingen over tid.

Høye ambisjoner

Det er gledelig å konstatere at tilfredsheten blant Negotias medlemmer ligger på et stabilt høyt nivå. Dette gjelder alle hovedområdene i undersøkelsen: Medlemsservice, kvalitet på tjenester, medlemsfordeler, klubben, avdelingen og omdømme.

På noen enkeltindikatorer registreres det en marginal nedgang, og på andre en marginal økning i skår. Totalt sett har vi ifølge undersøkelsen ikke oppnådd netto økning i tilfredsheten i 2018. Det minner oss om at det alltid er forbedringspotensial. Vi har høye ambisjoner, og tilbakemeldingene brukes aktivt i Negotias arbeid for å bli et stadig bedre serviceapparat for medlemmene.

Jeg oppfordrer alle som er i kontakt med forbundet om å oss gi tilbakemeldinger i det daglige også. Det er viktig at vi er tett på i oppfølgingen på alle fronter.

Kort om årets funn

Medlemsservice: På spørsmålet «totalt sett opplevde jeg god service» er skåren omtrent uendret fra 5,03 til 5,02.

Kvalitet på tjenester: På spørsmålet «totalt sett har Negotia et godt medlemstilbud» går skåren ned fra 4,77 til 4,72.

Medlemsfordelene: Her svarer man på hvor viktig man mener medlemsfordelene er, altså ikke hvor tilfreds vi er med dem. Det er marginale endringer fra 2017. Det er fortsatt slik at det er til dels svært mange medlemmer som ikke har kjennskap til fordelene, enkelte helt opp mot 70 prosent.

Fordelene som verdsettes høyest er: Bank og forsikringsordninger hos Gjensidige, privatrettslig førstehjelp – Legal 24, kurstilbudet og jobbsøknad & CV-hjelp.

Klubbene: På spørsmålet «totalt sett fornøyd med Negotia-klubben» går skåren ned fra 4,52 til 4,43.

Avdelingene: På spørsmålet «totalt sett fornøyd med min avdeling» er skåren gått ned fra 4,57 til 4,53.

Omdømme: På spørsmålet «totalt sett fornøyd med medlemskapet i Negotia» er skåren gått ned fra 4,82 til 4,74.

Videreføring og forbedringer

Hvis jeg skal bemerke nivået generelt på de ulike områdene, ser vi at Medlemsservice i snitt ligger på over 5 i skår. Det er bra. De andre områdene ligger stort sett mellom 4 og 5 – som også må anses å være bra. Svakest er det fortsatt for en del av medlemsfordelene med skår ned mot og under 3. Her gjelder svarene imidlertid viktigheten av de forskjellige fordelene, og ikke tilfredsheten med dem. Samtidig er det fortsatt mange som svarer at de ikke har kjennskap til medlemsfordelene i det hele tatt.

Til tross for at vi ikke har opplevd netto økning i tilfredshet fra 2017 til 2018, er det grunnlag for å fastslå at medlemstilfredsheten fortsatt er høy – og holder det høye nivået fra foregående år. De siste to årene har vært særlig krevende med kontinuerlig omstillinger og uro i hele arbeidsmarkedet. Dette har medført ekstra mange medlemmer med behov for bistand og trolig også med stor usikkerhet for mange.

Enda mer kvalitet

Vi har det siste året hatt vært oppmerksomhet på service og tilgjengelighet. Her har det vært minst endringer (noe økning). Fremover er det et mål å jobbe ytterligere med kvalitet på tjenestene forbundet yter.

Målet vårt er som før ikke bare å opprettholde et høyt nivå av medlemstilfredshet, men stadig å bli bedre. Det krever kontinuerlig arbeid og oppmerksomhet på de rette områdene – noe tilfredshetsundersøkelsen hjelper oss med.

Fakta

Negotia gjennomfører årlige undersøkelser av medlemstilfredshetsen, hvor det stilles identiske spørsmål for å kunne sammenlikne svarene fra år til år. I 2018 har alle medlemmer med registrert e-post-adresse fått mulighet til å delta i undersøkelsen.

(Obs! Tillitsvalgte unntatt). Totalt er det gitt rundt 3000 svar, hvilket skulle gi resultatet god representativitet.

Negotia magasin

I medlemsundersøkelsen skal respondentene ta stilling til påstanden «Negotia magasin gir meg nyttig informasjon».

På en skala går én til seks, hvor én er «helt uenig» og seks «helt enig», gir 18 prosent en sekser, mens 24 prosent svarer fem og 21 prosent fire. 22 prosent krysser av for ingen formening og resten fordeler seg nedover på skalaen med hovedvekten på karakteren 3 (drøyt 9 prosent). Dette indikerer at et solid flertall av medlemmene har et godt informasjonsutbytte av negotia magasin.