Jobben min

Den viktige IT-sikkerheten

Negotia-medlemmer forteller med egne ord om jobben og arbeidsplassen sin.

Hvem: Runar Molstad
Hva: SME – Subject Matter Expert
Hvor: IBM Services, Oslo

Jobben jeg har her i IBM Services går formelt sett under betegnelsen SME – Subject Matter Expert. Folkelig kan du kalle det tekniker. Jeg jobber mest med store kunder, og en del prosjekter. Mer konkret jobber jeg med den teknologien som får alt i en IT-infrastruktur og internett til å fungere, ved at de har riktig tid, kan nå hverandre med navn/adresse, at de er autoriserte og kommuniserer på en sikker måte. IBM står blant annet for drift av servere som sørger for infrastrukturen i store deler av finansbransjen, banker, teleselskaper, helseinstitusjoner og andre. Det er snakk om grunnleggende samfunnsfunksjoner av stor betydning for den nasjonale sikkerheten.

Solid og stabil kompetanse innen IT-faget er viktig å beholde i Norge, og selv om det er greit å sette ut en del oppgaver innen dette faget til utlandet, mener jeg vi også må sørge for å ha nok kompetanse i Norge til å klare oss i krisesituasjoner. Ellers kan vi fort bli veldig sårbare.

Blant kollegaene jeg jobber sammen med er det mange forskjellige utdannelser. Noen er ingeniører, mens andre har studert for eksempel informatikk. Selv er jeg faktisk utdannet radio- og TV-reparatør. Faren min drev egen virksomhet i den bransjen. Men jeg begynte aldri å jobbe som det, jeg gikk rett inn i databransjen. Likevel har jeg opplevd å ha stor nytte av alt jeg lærte om elektrofaget de tre årene på yrkesskolen. Jeg har forresten i tillegg utdanning fra EDB-høyskolen, som det het den gangen.

Mange tenker kanskje at vi IT-teknikere sitter mest for oss selv, fordypet i datamaskinenes mysterier. Men jobben min handler mye om å ha kontakt med kunder. Jeg er derfor en del ute hos dem på møter. Ofte deltar også kundenes kunder i slike møter. Selv om jeg er datanerd må jeg si at jeg liker fysiske møter bedre enn telefon- og videomøter. Det er en verdifull interaksjon i det å treffe folk face to face, som gjør det lettere å forstå hva slags løsninger de trenger – og lettere å se om de er fornøyd eller ikke.

I arbeidshverdagen samarbeider vi mye i team. Det liker jeg veldig godt. Det er moro å løse problemene sammen. Vi er mange her i IBM som har lang fartstid, så snittalderen er relativt høy. Dette henger nok sammen med at oppgavene er nokså spesialiserte. Hvis noen slutter ser vi også at de stort sett begynner å jobbe med de samme tingene som de drev med her. Når det gjelder balansen mellom menn og kvinner på arbeidsplassen, skulle vi gjerne hatt enda flere kvinnelige kollegaer.

Jeg har tidligere jobbet som blant annet datakonsulent, hvor jeg stort sett reiste rundt til kunder med en liten pc som arbeidsverktøy. Det var jeg ikke så begeistret for. Den jobben jeg har nå liker jeg bedre. Jeg liker stabiliteten, det å jobbe i team og produsere gode løsninger for store og viktige kunder. Og det tror jeg bedriften nyter godt av også.

(Fortalt til redaksjonen)